Lektionsplanering och FFK-modellen
När lektioner ska planeras är utgångspunkten Lgr 11. Till hjälp har man The Big 5 som jag skrev om i mitt förra blogginlägg. I vår utbildning ”Visible learning” talar James Nottingham om ”FFK-modellen”. Varje lektion skall enligt honom bedömas utifrån denna modell. Var i triangeln befann sig denna lektion?
Nottingham menar att för att eleverna ska bli experter på att lära sig måste de utvecklas inom dessa tre områden:
Förhållningssätt: en positiv inställning till lärande. Det innebär nyfikenhet och uthållighet i samband med lärandet.
Färdigheter: förmåga att genomföra de processer som krävs för att förstå, kunna delta i samtal och uppnå goda resultat inom ett visst område.
Kunskap: känna till information, begrepp, teorier och tillämpning inom olika ämnesområden.
Du kan läsa mer om detta i boken ”Utmanande undervisning i klassrummet” av James Nottingham.
På den här länken finns bl.a. beskrivningen av FFK-modellen:
http://www.slideshare.net/jabulani4