Att observera mig själv i undervisningen.
Det finns tankar om att vi ska observera våra kollegors undervisning för att få bra idéer och input. Grunden är att jag själv vet hur jag tänker om undervisning och lärande. Det är genom reflektion som jag kommer fram till det. Reflektion har jag tidigare skrivit om här i min blogg.
Här är några observationspunkter som kan vara en utgångspunkt för min egen observation och så småningom i de observationer jag gör hos mina kollegor:
Hur gör jag när jag startar en lektion eller ett tema? Observera t.ex. hur jag presenterar mål, om jag gör eleverna delaktiga, om målen är lärandemål eller görandemål.
Hur sker mina övergångar t.ex. vid ihopsamling av ett tema eller övergången från en lektion till en annan? T.ex. sammanfattar jag det eleverna lärt? Förbereder jag eleverna för det som ska ske nästa lektion/nästa dag?
Hur fungerar jag tillsammans med mina kollegor? Ex. Lyssnar jag på en kollega som har svårigheter eller vill berätta om en lyckad lektion?Tar jag stöd av kollegor när jag möter svårigheter? Delger jag mina kollegor när jag når framgångar i min undervisning och berättar hur jag gör?
