frkenlarsson.blogg.se

Fler tankar om "No hands up"

Publicerad 2014-04-08 17:48:04 i Allmänt,

 

Innan eleven får frågan ska det finnas tid för förberedelse t.ex. låt eleverna tänka en minut innan du slumpmässigt (glasspinnar el.dyl) delar ut frågan och/eller låt dem diskutera med varandra en kort stund.

Tänk på att ha en tillåtande atmosfär. Det ska vara okej att svara ”fel”. ”Fel svar” är starten på en tankebana, ett resonemang som kan tillföra mycket.

Elever som vill tillföra något till diskussionen får gärna räcka upp handen. 

Att ställa frågor som leder till lärande är en konst, tänk på vilken typ av frågor du väljer och hur du ställer dem. Det är avgörande för vilket lärande vi får i klassen.                      

Frågetyper: Faktafrågor, förståelsefrågor, tillämpande frågor, analyserande frågor, värderande frågor, skapande frågor m.m.

Ett sätt att få reda på vilken typ frågor du ställer är att be en kollega observera dig och ge dig respons, t.ex. på det sätt jag skrivit om under rubriken "skuggning".

Bra frågor att ställa till eleverna är:

1. Vad tänker du om det här?

2. Varför tänkte du så?

3. Hur vet du det?

4. Kan du berätta mer?

5. Vilka frågor har du inte fått svar på ännu?

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela