Vilken typ av lärare är du?
Vilken typ av lärare är du?
Lärare A.
Jag bedömer mina elever hela tiden genom prov och handuppräckning. Jag lär mina elever det jag förväntar mig att de ska behöva lära sig i den årskurs de befinner sig i. Jag lär mina elever det så lång tid och så många lektioner som jag själv tycker det är rimligt att vi ska lägga tid på ett område. Om de då inte lärt sig det tillräckligt bra efter denna tiden kan jag ge eleverna det i läxa så de befäster det igen så att de kan lära sig det innan provet de ska ha. Jag ger läxa och jag har prov. Några av eleverna klarar inte provet - jag menar att det är konstigt med tanke på hur mycket tid jag lagt på att lära eleverna detta arbetsområde. Det kan inte vara mitt fel att eleverna inte lärt in det jag lärt ut. I min bedömning kommer jag förmodligen skiva att de utvecklats lite inom detta område och att de behöver tänka på att träna in läxor bättre och tänka på att lyssna mer på vad läraren förmedlar under lektionerna. Jag lägger ansvaret på eleven. Det är upp till eleven hur mycket som den lär sig.
Lärare B.
Jag bedömer hela tiden mina elever. Innan ett nytt arbetsområde kollar jag av hur mycket förförståelse mina elever har. Jag börjar med deras förförståelse, jag förmedlar inte bara mina kunskaper. Jag låter eleverna ställa frågor och jag ger små saker de kan diskutera med varandra i par och sedan lyfter vi upp det gemensamt. Innan slutet av lektionen tar jag på något sätt reda på hur långt mina elever kommit i sitt lärande. Jag kollar av via någon formativ metod hur mycket av kunskapen som befästs. Jag gör detta varje lektion, jag har hela tiden bedömningar för att få eleverna att komma från steg ett till steg två och sedan steg tre oavsett var de från början befinner sig. Jag har koll på vilka kunskaper eleverna förväntas ha i en viss årskurs men jag kollar också var eleverna faktiskt befinner sig och utifrån det lägger jag upp min undervisning. Jag har höga förväntningar på mina elever - men jag visar också dem var de ska någonstans. Jag visar hela tiden vad nästa steg i processen är och vad de kan göra för att komma dit. Om någon av mina elever inte klarar av en slutuppgift som jag har i min pedagogiska planering hjälper jag eleven hur den ska tänka och vad den ska befästa. Jag lär hela tiden mina elever genom kamratbedömning, självbedömning och min bedömning att alla kan göra om och göra bättre, ingen är klar och färdig, allt är en process. Det gör att även de duktiga eleverna hittar ett driv att vilja komma framåt.