Kamratbedömning och läsförståelsestrategier
En film om kamratbedömning i en årskurs fyra där eleverna byter texter med varandra och ger positiv återkoppling samt talar om vad som kan förbättras: http://www.pedagogstockholm.se/film-om-skolan/?spellista=00BB5D57988943BC&video=XUDFO9Gl_3Q
Jag har provat att låta mina elever ge varandra positiv respons när jag har läsgrupper. Jag har elever i grupper om fyra till fem stycken. De får lära sig läsförståelsestrategier enligt ”En läsande klass”, www.enlasandeklass.se . Idéerna till min undervisning fann jag från början i boken ”Att undervisa i läsförståelse” av Barbro Westlund.
Läsgrupperna har följande mål:

Vid slutet av varje arbetspass går vi igenom målen och eleverna får i tur och ordning läsa upp ett mål var (olika mål varje gång) och samtidigt fundera över hur det gått den här gången och vad de kan förbättra. Den sista punkten handlar om respons till kamrater. Hittills har jag använt punkten till att träna eleverna att ge specifik positiv respons till kamrater. Jag styr genom att ange vilket av målen eleven ska ge respons till andra på.
Vad som menas med specifik respons har jag förklarat för eleverna genom att visa youtubefilmen Austins butterfly för dem: http://www.youtube.com/watch?v=hqh1MRWZjms
Något för mig att utveckla är att låta eleverna ge både positiv respons (stjärnor) och något som kan förbättras (glödlampa, önskan).
Intressant artikel om läsförståelsestrategierna:
http://www.lararnasnyheter.se/specialpedagogik/2014/02/10/cowboyen-fixar-lasforstaelsen
En artikel om Barbro Westlunds avhandling: http://mobil.dn.se/debatt/sa-kan-svenska-elevers-lasforstaelse-forbattras/?brs=d
