Klockan
När jag började skolan fick jag en armbandsklocka av mamma och pappa. Jag minns hur konstig jag tyckte den var. Jag förstod den inte alls. En varm dag satt jag i skuggan bakom huset och vred på visarna och jag minns än idag hur jag plötsligt förstod hur klockan fungerade. Det var en riktig aha-upplevelse. Känslan av att det var jag själv som lärde mig finns kvar.
Som lärare är det den där aha-upplevelsen jag är ute efter. Att lära eleverna se samband och kunna lära sig själva på olika sätt, att få eleverna att förstå att de måste vara aktiva i sitt lärande för att förstå.
För att lära elever som har svårt att förstå klockan krävs konkretion. När jag ska lära elever analog och digital tid har jag hittat en användbar klocka:
http://skola.betapedagog.se/pub_images/original/02349LIZ_7718.jpg
Klockövningar som eleverna kan göra i skolan och hemma:
http://www.kunskapsstjarnan.se/klockan.php
http://www.elevspel.se/amnen/matematik/klockan.html
http://www.lattattlara.se/page47.html#analog
http://blog.nomp.se/2013/07/20/trana-klockan-pa-nomp/
Här är en pedagogisk planering för klockan skolår 2 – 3:
http://skolbanken.unikum.net/unikum/skolbanken/planering/901064650
Många övningar med klockan att skriva ut:
http://www.lektion.se/lessons/search.php?subject=28&yearMin=0&yearMax=9&search=klockan&level=1&sort=date
Filmer:
Grundläggande fakta om klockan:
http://www.youtube.com/watch?v=WN_pqYLKmd4
Skolår 3 - 4:
Här finns bl.a. en användbar film:
http://www.matteboken.se/lektioner/skolar-3/tid-datum/klockan
http://www.matteboken.se/lektioner/skolar-4/tid-datum/klockan
Film, halv, tjugo över, fem i, digital tid
http://www.youtube.com/watch?v=D586I07XCuk
Som lärare är det den där aha-upplevelsen jag är ute efter. Att lära eleverna se samband och kunna lära sig själva på olika sätt, att få eleverna att förstå att de måste vara aktiva i sitt lärande för att förstå.
För att lära elever som har svårt att förstå klockan krävs konkretion. När jag ska lära elever analog och digital tid har jag hittat en användbar klocka:
http://skola.betapedagog.se/pub_images/original/02349LIZ_7718.jpg
Klockövningar som eleverna kan göra i skolan och hemma:
http://www.kunskapsstjarnan.se/klockan.php
http://www.elevspel.se/amnen/matematik/klockan.html
http://www.lattattlara.se/page47.html#analog
http://blog.nomp.se/2013/07/20/trana-klockan-pa-nomp/
Här är en pedagogisk planering för klockan skolår 2 – 3:
http://skolbanken.unikum.net/unikum/skolbanken/planering/901064650
Många övningar med klockan att skriva ut:
http://www.lektion.se/lessons/search.php?subject=28&yearMin=0&yearMax=9&search=klockan&level=1&sort=date
Filmer:
Grundläggande fakta om klockan:
http://www.youtube.com/watch?v=WN_pqYLKmd4
Skolår 3 - 4:
Här finns bl.a. en användbar film:
http://www.matteboken.se/lektioner/skolar-3/tid-datum/klockan
http://www.matteboken.se/lektioner/skolar-4/tid-datum/klockan
Film, halv, tjugo över, fem i, digital tid
http://www.youtube.com/watch?v=D586I07XCuk