Learning Detectives
James Nottingham har på sina föreläsningar introducerat begreppet ”Learning Detectives”.
Det går till så att läraren under lektionen utser en eller två elever som ska observera sina kamrater och se om de följer de kriterier man satt upp under lektionen eller något annat som läraren vill ska observeras. Det kan t.ex. handla om att läraren tillsammans med eleverna satt upp kriterier för hur man gör när man lyssnar på varandra och läraren. Den här uppgiften kan respektive elev få en kortare period under lektionen, sedan ska han/hon rapportera.
Jag provade metoden när jag hade en läsgrupp med fem elever från årskurs fem.
Jag undervisar eleverna om olika lässtrategier enligt den metod som finns beskriven på webbsidan www.enläsandeklasss.se . Under den första lektionen jag hade med eleverna tog vi fram kriterier för hur man gör när man lyssnar. Det här var för några veckor sedan. Nu har vi gått igenom och använt fyra olika lässtrategier.
Fredagens lektion började med att fyra av de fem eleverna skulle berätta om varsin strategi och den femte eleven fick till uppgift att observera sina kamrater och sedan rapportera till gruppen om hur kamraterna lyssnat till varandra. Vi snabbrepeterade kriterierna för ”lyssna” och sedan började eleverna berätta. Den rapporterande eleven kunde efteråt berätta att två elever verkligen lyssnade ordentligt men den tredje eleven pratade samtidigt som den redovisande eleven och satt och snurrade och viftade med bokmärket framför de andra. Det var inte på något ”bråkigt” sätt men det störde. Den fjärde eleven hade suttit och tittat i boken hela tiden.
Eleverna blev förvånade när hon rapporterade, det var tydligt att de inte var så uppmärksamma på sitt eget beteende. Jag märkte också att vi behöver prata mer om kriterierna, hur man gör när man lyssnar och vi behöver förtydliga dem ännu mer. Det här är kriterierna som vi kommit fram till tillsammans:
• Titta på den som talar.
• Var tyst.
• Sitt stilla.
• Nicka ibland för att visa att du följer med och förstår.
• Hjälp till vid oklarheter, markera på ett överenskommet sätt i så fall.
Nu ska jag skriva kriterierna på ett blädderblockspapper som ska vara framme varje gång gruppen samlas hos mig.
Det går till så att läraren under lektionen utser en eller två elever som ska observera sina kamrater och se om de följer de kriterier man satt upp under lektionen eller något annat som läraren vill ska observeras. Det kan t.ex. handla om att läraren tillsammans med eleverna satt upp kriterier för hur man gör när man lyssnar på varandra och läraren. Den här uppgiften kan respektive elev få en kortare period under lektionen, sedan ska han/hon rapportera.
Jag provade metoden när jag hade en läsgrupp med fem elever från årskurs fem.
Jag undervisar eleverna om olika lässtrategier enligt den metod som finns beskriven på webbsidan www.enläsandeklasss.se . Under den första lektionen jag hade med eleverna tog vi fram kriterier för hur man gör när man lyssnar. Det här var för några veckor sedan. Nu har vi gått igenom och använt fyra olika lässtrategier.
Fredagens lektion började med att fyra av de fem eleverna skulle berätta om varsin strategi och den femte eleven fick till uppgift att observera sina kamrater och sedan rapportera till gruppen om hur kamraterna lyssnat till varandra. Vi snabbrepeterade kriterierna för ”lyssna” och sedan började eleverna berätta. Den rapporterande eleven kunde efteråt berätta att två elever verkligen lyssnade ordentligt men den tredje eleven pratade samtidigt som den redovisande eleven och satt och snurrade och viftade med bokmärket framför de andra. Det var inte på något ”bråkigt” sätt men det störde. Den fjärde eleven hade suttit och tittat i boken hela tiden.
Eleverna blev förvånade när hon rapporterade, det var tydligt att de inte var så uppmärksamma på sitt eget beteende. Jag märkte också att vi behöver prata mer om kriterierna, hur man gör när man lyssnar och vi behöver förtydliga dem ännu mer. Det här är kriterierna som vi kommit fram till tillsammans:
• Titta på den som talar.
• Var tyst.
• Sitt stilla.
• Nicka ibland för att visa att du följer med och förstår.
• Hjälp till vid oklarheter, markera på ett överenskommet sätt i så fall.
Nu ska jag skriva kriterierna på ett blädderblockspapper som ska vara framme varje gång gruppen samlas hos mig.