No hands up
Här är en lista med metoder när man vill involvera eleverna mer i lektionerna, när man vill aktivera alla elever:
No hands up
• På tisdag då ska vi prata om …… För att förbereda dig kan du läsa …Jag kommer att läsa upp fem stycken frågor då. Era namn finns i burken här. Jag kommer att dra fem lappar ur burken med namnen på de som ska svara. Det betyder att alla får en chans/risk att svara.
• Fördela frågorna till alla elever utan att använda handuppräckning.
• Ge frågor som mer utmanar än kontrollerar. Du byter från att vara en förhörsledare till att bli en intervjuare. Frågorna ska vara ”fönster in i elevernas tänkande”
• Ge eleverna mera tid när de ska svara.
• Bedöm inte svaren som rätt eller fel utan fråga vidare ” hur tänker du..? Vad betyder det ….? Varför blir det så…?
• Få eleverna att gå från ”jag kan inte” till ”jag förstår inte”.
• Multimedverkande frågor – alla svarar samtidigt utifrån alternativ eller genom att hålla upp svaren samtidigt. (miniwhiteboard)
• För att alla elever ska aktiveras används handuppräckning inte för att besvara en fråga utan endast för att ställa en fråga.
• Kortlek, kulor eller glasspinnar med alla elevernas namn på. Drag slumpvis kort/kula när eleverna ska få en fråga eller göra ett inlägg. Lägg tillbaka kortet/kulan så att eleverna inte kan räkna ut när de ska få ordet igen. Om eleven inte kan svara kan man prova att säga ”Om du kunde svara vad skulle du säga då?” eller be eleven ta hjälp av kamraten intill för att svara på frågan.
• När du gått igenom en uppgift och gett eleverna instruktioner om vad de ska göra be dem att två och två gå igenom uppgiften innan de får ställa frågor till dig.
• Tummen upp: Fråga eleverna t.ex. vid lektionens slut hur bra de förstått lektionen: Tumme upp = bra, tumme åt sidan = sådär, tumme ner = inte bra. Kan användas i många olika sammanhang.
• Vid frågor med flera alternativa svar: ett finger upp för alternativ ett, två fingrar upp för alternativ två och tre fingrar upp för alternativ tre.
• A B C D- kort. Vid flervalsfrågor. Håll upp kort med det alternativ du tycker passar bäst.
• Kort med grön framsida/röd baksida. Håll upp grönt om du förstår, rött om du inte förstår alternativt låt det ligga på bänken med ”rätt sida” upp.
• Rött/grönt/gult kort. Låt korten ligga på bänken vid genomgången, grönt överst om du förstår, gult om du börjar bli osäker, rött om du inte förstår. Läraren låter de ”gröna förklara för de ”röda” och förklarar själv för de ”gula”.
• Parsamtal:
Ge eleverna en frågeställning eller uppgift. Låt dem tänka en liten stund. Låt sedan eleverna två och två berätta för varandra vad de tänker. Ge dem tid att komma igång. Observera vem som ”hugger” först. Efter en tid kan du säga ”byt” och då ska den andre i paret prata.
Samla in parens tankar genom att de t.ex. får välja ut de viktigaste de kom fram till. Skriv eventuellt upp de olika parens tankar på whiteboard/blädderblock/smartboard så att alla ser.
Du kan också göra så att när paren pratat en stund så gör du fyrgrupper där eleverna får berätta för varandra vad de kommit fram till och göra jämförelser. Du kan sedan be dem t.ex. rangordna de tre viktigaste saker de kommit fram till osv.
Kan man ha olika tecken när man räcker upp handen, ett tecken för när man vill berätta något och ett annat tecken när man vill fråga något?
No hands up
• På tisdag då ska vi prata om …… För att förbereda dig kan du läsa …Jag kommer att läsa upp fem stycken frågor då. Era namn finns i burken här. Jag kommer att dra fem lappar ur burken med namnen på de som ska svara. Det betyder att alla får en chans/risk att svara.
• Fördela frågorna till alla elever utan att använda handuppräckning.
• Ge frågor som mer utmanar än kontrollerar. Du byter från att vara en förhörsledare till att bli en intervjuare. Frågorna ska vara ”fönster in i elevernas tänkande”
• Ge eleverna mera tid när de ska svara.
• Bedöm inte svaren som rätt eller fel utan fråga vidare ” hur tänker du..? Vad betyder det ….? Varför blir det så…?
• Få eleverna att gå från ”jag kan inte” till ”jag förstår inte”.
• Multimedverkande frågor – alla svarar samtidigt utifrån alternativ eller genom att hålla upp svaren samtidigt. (miniwhiteboard)
• För att alla elever ska aktiveras används handuppräckning inte för att besvara en fråga utan endast för att ställa en fråga.
• Kortlek, kulor eller glasspinnar med alla elevernas namn på. Drag slumpvis kort/kula när eleverna ska få en fråga eller göra ett inlägg. Lägg tillbaka kortet/kulan så att eleverna inte kan räkna ut när de ska få ordet igen. Om eleven inte kan svara kan man prova att säga ”Om du kunde svara vad skulle du säga då?” eller be eleven ta hjälp av kamraten intill för att svara på frågan.
• När du gått igenom en uppgift och gett eleverna instruktioner om vad de ska göra be dem att två och två gå igenom uppgiften innan de får ställa frågor till dig.
• Tummen upp: Fråga eleverna t.ex. vid lektionens slut hur bra de förstått lektionen: Tumme upp = bra, tumme åt sidan = sådär, tumme ner = inte bra. Kan användas i många olika sammanhang.
• Vid frågor med flera alternativa svar: ett finger upp för alternativ ett, två fingrar upp för alternativ två och tre fingrar upp för alternativ tre.
• A B C D- kort. Vid flervalsfrågor. Håll upp kort med det alternativ du tycker passar bäst.
• Kort med grön framsida/röd baksida. Håll upp grönt om du förstår, rött om du inte förstår alternativt låt det ligga på bänken med ”rätt sida” upp.
• Rött/grönt/gult kort. Låt korten ligga på bänken vid genomgången, grönt överst om du förstår, gult om du börjar bli osäker, rött om du inte förstår. Läraren låter de ”gröna förklara för de ”röda” och förklarar själv för de ”gula”.
• Parsamtal:
Ge eleverna en frågeställning eller uppgift. Låt dem tänka en liten stund. Låt sedan eleverna två och två berätta för varandra vad de tänker. Ge dem tid att komma igång. Observera vem som ”hugger” först. Efter en tid kan du säga ”byt” och då ska den andre i paret prata.
Samla in parens tankar genom att de t.ex. får välja ut de viktigaste de kom fram till. Skriv eventuellt upp de olika parens tankar på whiteboard/blädderblock/smartboard så att alla ser.
Du kan också göra så att när paren pratat en stund så gör du fyrgrupper där eleverna får berätta för varandra vad de kommit fram till och göra jämförelser. Du kan sedan be dem t.ex. rangordna de tre viktigaste saker de kommit fram till osv.
Kan man ha olika tecken när man räcker upp handen, ett tecken för när man vill berätta något och ett annat tecken när man vill fråga något?