Reflektionens betydelse
Jag går just nu en kurs på Mälardalens högskola ”Mentors och rektors roll vid introduktion av nyutexaminerade lärare”.
En av uppgifterna till den här veckans kurstillfälle var att läsa ett kapitel i boken ”Att lyfta den pedagogiska praktiken” utgiven av Myndigheten för skolutveckling.
Jag har tidigare inte tänkt så mycket på vad begreppet reflektion egentligen innebär. Jag har ansett att jag reflekterat när jag tänkt på t.ex. en genomförd lektion och funderat över vad nästa lektion ska innehåll, vad jag ska ändra osv.
Enligt det jag läst innebär reflektion något djupare, att se sig själv utifrån. Syftet är att skapa struktur, att distansera sig från gamla tankemönster och utveckla nya.
Reflektion innebär att man tar ett steg tillbaka för att se och tänka över sig själv och vad man gör, för att få perspektiv på en situation. Man blir en ståndig ”forskare” på sin vardag. Det är viktigt att reflektera både för sig själv och i grupp. I skolans värld anser vi ofta att vi inte har tid men enligt boken så kan det förenkla vårt arbete att vi reflekterar tillsammans och i grupp. Vi hjälper oss själva och varandra att se möjligheter och att hantera svårigheter.
I boken anges också metoder för att dokumentera reflektionen på olika sätt. Jag håller just på och provar detta. Det har visat sig att det är ett utmärkt sätt för mig att reflektera. Jag skriver en kort stund i en anteckningsbok mellan två lektioner enligt den här uppställningen.
Datum Händelse: Centralt: Analys:
Senast jag skrev i min reflektionsbok var det om en lektion med en läsgrupp. Jag upplevde det som eleverna inte tog så många initiativ till att bidra med egna idéer under lektionen. När jag snabbt skrev ned mina iakttagelser upptäckte jag att jag måste vara tydligare med kunskapskraven och ge eleverna verktyg för hur de ska kunna agera.
En av uppgifterna till den här veckans kurstillfälle var att läsa ett kapitel i boken ”Att lyfta den pedagogiska praktiken” utgiven av Myndigheten för skolutveckling.
Jag har tidigare inte tänkt så mycket på vad begreppet reflektion egentligen innebär. Jag har ansett att jag reflekterat när jag tänkt på t.ex. en genomförd lektion och funderat över vad nästa lektion ska innehåll, vad jag ska ändra osv.
Enligt det jag läst innebär reflektion något djupare, att se sig själv utifrån. Syftet är att skapa struktur, att distansera sig från gamla tankemönster och utveckla nya.
Reflektion innebär att man tar ett steg tillbaka för att se och tänka över sig själv och vad man gör, för att få perspektiv på en situation. Man blir en ståndig ”forskare” på sin vardag. Det är viktigt att reflektera både för sig själv och i grupp. I skolans värld anser vi ofta att vi inte har tid men enligt boken så kan det förenkla vårt arbete att vi reflekterar tillsammans och i grupp. Vi hjälper oss själva och varandra att se möjligheter och att hantera svårigheter.
I boken anges också metoder för att dokumentera reflektionen på olika sätt. Jag håller just på och provar detta. Det har visat sig att det är ett utmärkt sätt för mig att reflektera. Jag skriver en kort stund i en anteckningsbok mellan två lektioner enligt den här uppställningen.
Datum Händelse: Centralt: Analys:
Senast jag skrev i min reflektionsbok var det om en lektion med en läsgrupp. Jag upplevde det som eleverna inte tog så många initiativ till att bidra med egna idéer under lektionen. När jag snabbt skrev ned mina iakttagelser upptäckte jag att jag måste vara tydligare med kunskapskraven och ge eleverna verktyg för hur de ska kunna agera.