Studiedag 18 mars
Här är några av mina anteckningar från dagen.
Som synligt lärande lärare ska jag:
· Tänka på att jag är lärande jämsides med mina elever.
a) Var är jag just nu?
b) Vad är mitt nästa steg?
c) Vart ska jag?
· Fundera över mitt sätt att tänka.
· Fundera på mitt sätt att bemöta elever.
· Våga prova nya saker.
· Kunna se mig själv och min påverkan på mina elever.
Funderingar:
Hur gör man en undervisning som utmanar eleverna?
Har det jag gör effekt på mina elever?
Om en lektion blev bra, vad gjorde jag?
Ytlärande/djuplärande: Båda måste finnas i vår undervisning. Vi går från ytkunskaper till djupare kunskaper.
Yinlärning: utantillinlärning, fakta och formler utan att sätta in det i något sammanhang.
Djupinlärning: sätta saker i sitt sammanhang och sträva efter att förstå. Koppla ihop nya kunskaper med det du redan kan. Djupinlärning leder till att du minns mer.
Ett tankeverktyg: PMI (Edward de Bono)
P = plus + M= minus - I = interesting
Ge eleverna ett påstående som ska diskuteras. Låt dem tänka själva och skriva ner under 2 minuter alla positiva saker de kan komma på i ämnet. Låt dem sedan två och två delge varandra vad de kommit fram till. Fortsätt på samma sätt med de negativa sidorna. Till sist ska de göra på samma sätt med intressant.
Modellen kan till exempel användas som en utvärdering i slutet av lektionen.
Två sätt att tänka om intelligens och utveckling:
Fixed mindset Growt mindset
”antingen har man det- Jag kan fortsätta att lära mig.
eller inte” Jag utvecklas.
Ingen möjlighet att utvecklas. Jag använder det jag lär mig och lär mig mer.
Elever har olika starpunkter, men alla har potential.
De lär genom:
utmaningar
ansträngningar
misstag
Feedback på rätt sätt:
Undvik: Du är smart!
Säg i stället: Du har jobbat bra med det här!
http://www.youtube.com/watch?v=aPNeu07I52w
När eleven säger ”Jag kan inte det här” kan du svara ”Du kan inte det här än”.