frkenlarsson.blogg.se

The Big Five

Publicerad 2014-03-28 17:56:14 i Allmänt,

 

Utdrag ur en artikel från pedagogiska magasinet 2011-11-08

”Fem förmågor är allra vanligast i grundskolans nya styrdokument. Om lärare i alla ämnen fokuserar på dessa "big 5" kommer elever lättare att nå målen, skriver Göran Svanelid som har studerat grundskolans alla kursplaner.

Efter en genomgång av grundskolans samtliga kursplaner kan jag se ett mönster som kan förenkla kommunikationen mellan hem och skola, och mellan olika lärargrupper. Detta mönster utgår från de förmågor som beskrivs i de långsiktiga målen i syftet. Förmågorna återkommer sedan, fast uttryckta på ett mer konkret sätt, i respektive ämnes kunskapskrav. Förmågorna dyker ofta även upp i det centrala innehållet. I Lpo 94 fanns cirka 500 strävansmål och i denna massa dolde sig kunskapskvaliteterna. En fördel med Lgr 11 är att målen ”bara” är 71 stycken. Förmågorna blir därmed synligare och har vi identifierat vilka förmågor som ska utvecklas i undervisningen vet vi samtidigt vad som ska bedömas.

Vilka är då de viktigaste förmågorna? Jag har funnit fem förmågor som jag har valt att kalla ”The Big 5”. Rangordningen utgår från de så kallade långsiktiga målen och kunskapskraven.

•                Analysförmåga

•                Kommunikativ förmåga

•                Metakognitiv förmåga

•                Förmåga att hantera information

•                Begreppslig förmåga

De tre högst rankade förmågorna finns med i cirka 80 procent av de långsiktiga målen, samt i kunskapskraven.”

http://www.lararnasnyheter.se/pedagogiska-magasinet/2011/11/08/lagg-krutet-pa-big-5

The Big 5 i läroplanen

Analysförmåga

Beskriver orsaker och konsekvenser. Föreslå lösningar. Förklara och påvisa samband. Se utifrån och växla mellan olika perspektiv. Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar.

Kommunikativ förmåga

Samtala. Diskutera. Motivera. Presentera. Uttrycka egna åsikter och ståndpunkter. Framföra och bemöta argument. Redogöra, formulera, resonera och redovisa.

Metakognitiv förmåga

Tolka. Värdera. Ha omdömen om. Reflektera. Lösa problem med anpassning till en viss situation, syfte eller sammanhang. Avgöra rimligheten. Välja mellan olika strategier. Pröva och ompröva.

Procedurförmåga 

Söka, samla, strukturera/sortera och kritiskt granska information. Skilja mellan fakta och värderingar. Avgöra källors användbarhet och trovärdighet.

Begreppslig förmåga

Förstå innebörden av begreppen. Relatera begreppen till varandra. Använda begreppen i olika/nya sammanhang.

Testa dig själv genom att klippa isär alla begreppen. Använd de fem rubrikerna och placera rätt meningar under rätt rubrik: analysförmåga, kommunikativ förmåga, metakognitiv förmåga, procedurförmåga och begreppslig förmåga.

Genom att arbeta med begreppen förstår man bättre vad de innebär.

 

ANALYSFÖRMÅGA

 

 

KOMMUNIKATIV

FÖRMÅGA

 

 

METAKOGNITIV

FÖRMÅGA

 

PROCEDUR-

FÖRMÅGA

 

 

BEGREPPSLIG

FÖRMÅGA

 

Beskriver orsaker och konsekvenser.

 

Föreslå lösningar

 

 

 

Förklara och påvisa samband

 

 

Se utifrån och växla mellan olika perspektiv

 

Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar.

 

 

Samtala

 

 

Diskutera

 

 

 

Motivera

 

 

 

Presentera

 

 

Uttrycka egna åsikter och ståndpunkter

 

 

Framföra och bemöta argument

 

 

Redogöra, formulera, resonera och redovisa.

 

 

 

Tolka

 

Värdera

 

 

 

Ha omdömen om

 

 

Reflektera

 

Lösa problem med anpassning till en viss situation, syfte eller sammanhang

 

 

Avgöra rimligheten

 

Välja mellan olika strategier

 

 

 

Pröva och ompröva

 

 

 

 

Skilja mellan fakta och         värderingar

 

 

Avgöra källors användbarhet och trovärdighet

 

Söka, samla, strukturera/sortera och kritiskt granska information

 

 

Relatera begreppen till varandra

 

 

Använda begreppen i olika/nya sammanhang

 

 

Förstå innebörden av begreppen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela