The Big Five
Utdrag ur en artikel från pedagogiska magasinet 2011-11-08
”Fem förmågor är allra vanligast i grundskolans nya styrdokument. Om lärare i alla ämnen fokuserar på dessa "big 5" kommer elever lättare att nå målen, skriver Göran Svanelid som har studerat grundskolans alla kursplaner.
Efter en genomgång av grundskolans samtliga kursplaner kan jag se ett mönster som kan förenkla kommunikationen mellan hem och skola, och mellan olika lärargrupper. Detta mönster utgår från de förmågor som beskrivs i de långsiktiga målen i syftet. Förmågorna återkommer sedan, fast uttryckta på ett mer konkret sätt, i respektive ämnes kunskapskrav. Förmågorna dyker ofta även upp i det centrala innehållet. I Lpo 94 fanns cirka 500 strävansmål och i denna massa dolde sig kunskapskvaliteterna. En fördel med Lgr 11 är att målen ”bara” är 71 stycken. Förmågorna blir därmed synligare och har vi identifierat vilka förmågor som ska utvecklas i undervisningen vet vi samtidigt vad som ska bedömas.
Vilka är då de viktigaste förmågorna? Jag har funnit fem förmågor som jag har valt att kalla ”The Big 5”. Rangordningen utgår från de så kallade långsiktiga målen och kunskapskraven.
• Analysförmåga
• Kommunikativ förmåga
• Metakognitiv förmåga
• Förmåga att hantera information
• Begreppslig förmåga
De tre högst rankade förmågorna finns med i cirka 80 procent av de långsiktiga målen, samt i kunskapskraven.”
http://www.lararnasnyheter.se/pedagogiska-magasinet/2011/11/08/lagg-krutet-pa-big-5
The Big 5 i läroplanen
Analysförmåga
Beskriver orsaker och konsekvenser. Föreslå lösningar. Förklara och påvisa samband. Se utifrån och växla mellan olika perspektiv. Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar.
Kommunikativ förmåga
Samtala. Diskutera. Motivera. Presentera. Uttrycka egna åsikter och ståndpunkter. Framföra och bemöta argument. Redogöra, formulera, resonera och redovisa.
Metakognitiv förmåga
Tolka. Värdera. Ha omdömen om. Reflektera. Lösa problem med anpassning till en viss situation, syfte eller sammanhang. Avgöra rimligheten. Välja mellan olika strategier. Pröva och ompröva.
Procedurförmåga
Söka, samla, strukturera/sortera och kritiskt granska information. Skilja mellan fakta och värderingar. Avgöra källors användbarhet och trovärdighet.
Begreppslig förmåga
Förstå innebörden av begreppen. Relatera begreppen till varandra. Använda begreppen i olika/nya sammanhang.
Testa dig själv genom att klippa isär alla begreppen. Använd de fem rubrikerna och placera rätt meningar under rätt rubrik: analysförmåga, kommunikativ förmåga, metakognitiv förmåga, procedurförmåga och begreppslig förmåga.
Genom att arbeta med begreppen förstår man bättre vad de innebär.
ANALYSFÖRMÅGA
|
KOMMUNIKATIV FÖRMÅGA
|
METAKOGNITIV FÖRMÅGA |
PROCEDUR- FÖRMÅGA
|
BEGREPPSLIG FÖRMÅGA |
Beskriver orsaker och konsekvenser. |
Föreslå lösningar
|
Förklara och påvisa samband
|
Se utifrån och växla mellan olika perspektiv |
Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar.
|
Samtala
|
Diskutera
|
Motivera
|
Presentera
|
Uttrycka egna åsikter och ståndpunkter
|
Framföra och bemöta argument
|
Redogöra, formulera, resonera och redovisa.
|
Tolka |
Värdera
|
Ha omdömen om
|
Reflektera |
Lösa problem med anpassning till en viss situation, syfte eller sammanhang
|
Avgöra rimligheten |
Välja mellan olika strategier
|
Pröva och ompröva
|
Skilja mellan fakta och värderingar |
Avgöra källors användbarhet och trovärdighet |
Söka, samla, strukturera/sortera och kritiskt granska information
|
Relatera begreppen till varandra
|
Använda begreppen i olika/nya sammanhang
|
Förstå innebörden av begreppen
|
|
|
|
|
|