Vad finns med i min undervisning nu?
Efter att ha varit på ett antal studiedagar med James Nottingham och efter att ha funderat över vad jag kan börja med när det gäller tillämpningen av det jag hört så har jag gjort den här checklistan.
Vad finns med i min undervisning nu?
• Varje lektion har ett syfte och mål som är tydligt för alla elever.
• Varje lektion avslutas med en utvärdering av hur långt eleverna nått t.ex. med exit ticket.
• Jag använder någon av metoderna ”No hands up”. Eleverna räcker inte upp handen för att besvara frågor utan bara för att ställa frågor.
• Jag använder preview dvs. informerar eleverna vad nästa lektion eller nästa vecka ska innehålla samt talar om vad som kan vara bra att träna på eller läsa i förväg.
• Jag använder en förtest inför varje nytt tema/arbetsområde för at se vilka kunskaper eleverna har och utgår från dem i min planering. Samma test kan jag använda som eftertest så att eleverna ser vad de lärt sig.
• Jag ger mina elever kriterier för vad de ska kunna (alternativt lärstegar). Dessa kriterier kan användas av elever för kamratbedömning, när jag har gett dem modeller för hur kamratbedömning kan gå till se t.ex. http://www.youtube.com/watch?v=nmYFhjDFlE0
You tube, ”Två stjärnor och en glödlampa”
• Det syns på väggarna i mitt klassrum vad eleverna håller på och tränar just nu (lärmiljö).
• Jag använder formativ bedömning t.ex. samlar in elevernas arbeten, tittar vad de gör bra och vad de kan förbättra, lämnar tillbaka arbetena och ger dem feedback så att de kan förbättra sina arbeten (jfr Ausin´s butterfly). Min feedback är specifik, jag visar vad som är nästa steg för eleven.
Vad finns med i min undervisning nu?
• Varje lektion har ett syfte och mål som är tydligt för alla elever.
• Varje lektion avslutas med en utvärdering av hur långt eleverna nått t.ex. med exit ticket.
• Jag använder någon av metoderna ”No hands up”. Eleverna räcker inte upp handen för att besvara frågor utan bara för att ställa frågor.
• Jag använder preview dvs. informerar eleverna vad nästa lektion eller nästa vecka ska innehålla samt talar om vad som kan vara bra att träna på eller läsa i förväg.
• Jag använder en förtest inför varje nytt tema/arbetsområde för at se vilka kunskaper eleverna har och utgår från dem i min planering. Samma test kan jag använda som eftertest så att eleverna ser vad de lärt sig.
• Jag ger mina elever kriterier för vad de ska kunna (alternativt lärstegar). Dessa kriterier kan användas av elever för kamratbedömning, när jag har gett dem modeller för hur kamratbedömning kan gå till se t.ex. http://www.youtube.com/watch?v=nmYFhjDFlE0
You tube, ”Två stjärnor och en glödlampa”
• Det syns på väggarna i mitt klassrum vad eleverna håller på och tränar just nu (lärmiljö).
• Jag använder formativ bedömning t.ex. samlar in elevernas arbeten, tittar vad de gör bra och vad de kan förbättra, lämnar tillbaka arbetena och ger dem feedback så att de kan förbättra sina arbeten (jfr Ausin´s butterfly). Min feedback är specifik, jag visar vad som är nästa steg för eleven.